dilluns, 4 de juliol del 2011

RUTA nº 6 RECORDS D’UN CREMAT

Recorregut:  14 quilòmetres aproximadament
   Llocs a destacar Riu Vernissa, Castell de Borró, Font de les Galeries, Font de la Falzia, Vistes generals

(Aquesta ruta transcorreix pels barrancs del terme de Ròtova: el Blanc, el de Les Galeries i el del Batla Mala abans de cremar-se per l’abril del 2011).
Hem d’entrar a Ròtova, creuarem el poble de sud a nord,  buscarem el senyal que ens indica el GR-236 en direcció cap a Almiserà pel camí de Borró, creuarem el riu Vernissa, seguirem fins a el primer senyal que ens indicarà l’entrada al barranc Blanc: el marfull i l’aladern són la nostra guàrdia al llarg del trajecte; l’aritjol puja pels troncs dels pins, donant-li al bosc molta vitalitat.
Poc a poc anirem guanyant altitud, arribarem a la font del Castell, continuarem pujant fins arribar a la mola del castell de Borró, tot en roïnes, des d’on podem divisar al sud-est, el Montgó; al nord-est, el Montdúver; al sud, La Safor i al sud-oest, la Cuta, El Barco i al fons la penya del Benicadell i en la llunyania, el Montcabrer i a l’oest, el barranc de Les Galeries, que serà l’adreça per on tirarem. Ja en el barranc de Les Galeries, si tiràrem amunt, cap a la dreta, ens dirigiríem cap a la llar del Centre Excursionista de Ròtova, antiga gran casa de serra dels Garcies, rehabilitada i prou ben conservada, i poc a poc pujaríem fins a la carena per on passa la senda de la Font dels Llibrells; però nosaltres trencarem a l’esquerra, cap a la font de les Galeries  que dona aigua al poble d’Alfahuir, sempre en direcció a Ròtova. Cal parar-se en cada racó on hi ha un tauler explicatiu dels arbustos més importants que estem observant; deurem llegir les explicacions: són senzilles i molt ben il.lustrades. Anirem relaxant-nos i valorant la importància que pot tindre qualsevol entorn.
De sobte,  un arc ens cridarà l’atenció, és l’aqüeducte manat a construir pel comte de Trénor per portar l’aigua des de la font de la Falzia fins al convent de Sant Jeroni de Cotalva. El passarem, tornarem a creuar el riu Vernissa i, junt a uns canyars, arribarem al camí de Borró, agafarem el GR-236 en direcció a ponent (Llutxent), arribarem a una porta verda, deixarem el GR-236, la franquejarem, caldrà seguir eixe camí ample fins a un cartell de fusta que posa: “La font de la Falzia”. Agafarem el senderol per on la murta, el marfull, el cepell i altres arbusts ens saluden a l’entrada del barranc del Batla Mala, malt dit pels de Llutxent, barranc del “Maricón”.
La sèquia que portava l’aigua, al llarg del trajecte, serà la nostra companya de viatge. El caminet va per l’ombria del barranc i quan més s’ endinsarem, caldrà baixar al llit del torrent però inesperadament i, de forma miraculosa, sorgiran les primeres bassetes d’aigua. L’ indret anirà enfosquint-se; sembla que els cingles volgueren unir-se; grans blocs de pedra calcària caiguts des dels penya-segats per les vessants, dormen al llit del barranc i fan que el senderol manifeste certa dificultat. Darrere d’una d’aquestes pedres escoltarem la música natural del xipolleig de l’aigua que cau des de  la font a una bassa mitjana, on es pot prendre el bany. Pujarem un poc més amunt i toparem amb un menut rierol que surt d’un saltet que li ha donat l’home des de dins d’una cava, tapada per un mur, on hi ha una obertura, per omplir la cava i desviar l’aigua per la sèquia esmentada, haurem arribat a la font de La Falzia, mal anomenada de la Finestra.
Caldrà tornar per la mateixa senda amb molta cura fins al Gr-236. Prosseguirem en direcció a Ròtova pel camí de Borró.